Recover etterstreber en åpen forretningskultur og høy forretningsetikk. Vi verdsetter sikkerhet og respekt for alle som berøres av vår virksomhet. Du spiller en viktig rolle i vår suksess.
Vår varslingskanal gir deg mulighet til å rapportere mistanke om kritikkverdige forhold innenfor en eller flere av disse kategoriene: økonomisk mislighold, etiske brudd, sikkerhetsproblemer eller lovbrudd. Varslingskanalen vår muliggjør tidlig varsling for å redusere risiko, og den er et viktig verktøy for å fremme høye etiske standarder og opprettholde kundenes og allmennhetens tillit til oss.
Som en tommelfingerregel skal kritikkverdige forhold tas opp og håndteres på lavest mulig nivå i henhold til denne varslingstrappen:
Hvis du føler at du ikke kan være åpen om informasjonen tilbyr vi muligheten å rapportere bekymringene dine konfidensielt via en av disse kanalene. Du trenger ikke å bevise mistanken din, men alle opplysninger må gis i god tro.
Alle varslinger behandles konfidensielt, noe som betyr at varslerens identitet kun er kjent for de personene som er utpekt av Recover til å motta, undersøke og handle på grunnlag av rapporten, dvs. varslingsfunksjonen. En bekreftelse på mottak av varselet vil bli gitt innen syv dager.
Varslerfunksjonen består av:
Hvis det rapporterte kritikkverdige forholdet gjelder et medlem av varslingsfunksjonen, et medlem av ledergruppen eller et styremedlem, skal undersøkelsen umiddelbart henvises til styrets leder, og undersøkelsen skal gjennomføres under hans/hennes tilsyn.
Varslingsundersøkelsene skal oppbevares i et dedikert og sikkert oppbevaringsområde. Registreringer knyttet til varsler i henhold til retningslinjene for varsling lagres i maksimalt to (2) år etter at undersøkelsen er avsluttet. Personopplysninger i registrene slettes imidlertid når personopplysningene ikke lenger er nødvendige for å undersøke saken eller for andre tiltak som iverksettes på grunnlag av varslingen.